dijous, 27 de març del 2008

Per què l'Autonomia dels centres educatius?

Autonomia dels centres: projecte educatiu

Des de la posada en marxa de la Llei Orgànica d’Educació coneguda com LOGSE que es parla d’autonomia de centres i de projecte educatiu. Si bé tots els centres tenen més o menys explicitat el seu projecte educatiu des dels inicis de l’aplicació de la llei, la gran majoria no han pogut desenvolupar-lo autònomament.
Un centre és autònom quan té capacitat per a desenvolupar el seu Projecte Educatiu (P.E). Per això calen eines i recursos propis i eines i recursos col.lectius, de zona, localitat, comarca, país, estat, comunitat d’estats, món. Quines són aquestes eines i aquests recursos?

El Projecte Educatiu:

Tots els centres es marquen uns objectius que expliciten amb més o menys precisió en els documents que elaboren i que procuren portar a terme en el treball diari.
Per tant, per saber quin és l’estat de la qüestió de cada centre cal analitzar els documents que té elaborats i el treball pràctic de cada dia pel que fa a docència, organització i gestió.

En el moment actual cal que l’administració ajudi a redefinir les característiques de cada centre en base a la seva real situació. Aquesta tasca d’ajuda l’ha de fer la inspecció amb el suport del personal tècnic del Departament d’Educació, Aquests estaments han de treballar colze a colze amb els equips directius i els organismes pedagògics i de gestió dels centres (equips de nivell, de cicle, departaments, claustres, consells escolars...)

Un cop redefinit el P.E. de centre, la Direcció General corresponent en farà un reconeixement, és a dir, li donarà carta de naturalesa i adquirirà el compromís de planificar els recursos necessaris per a desenvolupar cada P.E.

Quins són aquests recursos?:

Recursos humans:

- La plantilla de professorat adequada en nombre i qualitat. Partint de les plantilles actuals dels centres, es definiran les funcions de cadascun dels professionals: docents, de coordinació, de gestió i de direcció, de manera que cada mestre o professor tingui ben especificades les seves responsabilitats i el seu horari per a desenvolupar-les, per a portar a terme, en equip, el P.E.

- Es definirà el professorat que falta per tal de poder portar a terme el P.E. amb garanties d’èxit. Caldrà professorat específic per a les tasques de biblioteca, de mitjans audiovisuals i de les tecnologies de la informació i la comunicació.

- El professorat nou que hagi d’ocupar plaça en un centre haurà de conèixer prèviament el P.E., per tal de preparar-se per a exercir la seva tasca amb garanties de qualitat. La dotació de professorat als centres es farà pels conductes de concurs general de places pel funcionariat, de nomenaments públics pel professorat interí i substitut i de comissions de serveis per aquelles places que puguin proposar els equips directius. En les llistes de vacants de tots els casos caldrà que s’especifiquin el nom, les característiques de cada centre i les funcions que s’han de cobrir.

Recursos materials

- Els recursos materials han de ser els necessaris segons les exigències de la posada en marxa del P.E. És evident que les necessitats a cobrir seran diferents segons les característiques de cada centre. En tots els casos han de possibilitat portar a terme la tasca educativa en condicions de qualitat. Per tant tot l’alumnat ha de disposat de:

- unes bones instal.lacions i espais, dotats de les aules suficients per grups classes i específiques (educació musical, artística, física, tecnològica, experimental i científica).

- Una bona biblioteca multimèdia amb recursos suficients, humans i materials, per als seu bon funcionament. A l’alumnat que ho necessiti se li facilitaran els llibres de text. Les noves tecnologies de la informació i la comunicació seran presents a la biblioteca i a les aules

- Un bons menjadors amb cuines pròpies amb beques suficients per a una bona alimentació de tot l’alumnat.

- Uns bons espais d’esbarjo amb terreny suficient per a cultivar-hi plantes de jardí o d’horta.

- Un bon servei de neteja i manteniment de les instal.lacions.

- Facilitats per a poder portar a terme totes les sortides escolars que es programin proporcionant els recursos que calguin a cada lloc.

Recursos educatius compartits:

Cada centre educatiu tindrà els seus recursos tal com s’ha especificat en l’apartat anterior. Però hi ha d’haver també recursos compartits amb d’altres centres de l’entorn proper o llunyà:

- Cal reconèixer les zones educatives i el seu funcionament per a dotar-les dels recursos que necessitin. Moltes zones s’han anat delimitant autònomament segons s’han anat configurant els diferents itineraris, des de l’escola bressol fins a l’educació secundària post obligatòria. Cal reconèixer-les administrativament i ajudar a delimitar les que faltin.

- Cal atorgar identitat als projectes educatius comuns de les zones, per tal d’ajudar a desenvolupar-los amb garanties d’èxit. En aquesta tasca s’hi han d’implicar, a més a més dels centres, la inspecció, per part de l’administració autonòmica i les administracions locals.

- Els centres de recursos pedagògics han de poder facilitar els recursos que necessitin els centres de manera àgil i funcional. Cal posar al dia els recursos i ampliar-los per a disposar adequadament de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.

- Cal que els recursos tècnics i culturals públics de les localitats, comarques i país es posin al servei de les escoles planificant activitats que ajudin a la tasca educativa. També convindria establir concerts amb institucions privades d’interès educatiu pels centres.

- Cal promocionar i facilitar les estades a llocs propers o llunyans per a intercanviar coneixements. Aquestes activitats han d’estar a l’abast de tot l’alumnat dels centres públics, sense exclusió.

- Cal que l’Administració autonòmica i local es responsabilitzin del funcionament de les activitats extraescolars que es portin a terme als centres o als espais comuns de zona garantint el seu bon funcionament i la seva qualitat educativa.

Avaluació del Projecte Educatiu:

L’Avaluació del Projecte Educatiu de Centre té diferents fases:

- Reconeixement oficial del P.E. i planificació dels recursos necessaris per a portar-lo a terme. Establiment dels terminis.
- Valoració del compliment de l’aportació de recursos a cada termini
- Valoració periòdica de la tasca feta.
- Valoració periòdica dels resultats obtinguts.

En l’Avaluació interna del P.E. de Centre hi ha d’intervenir: l’equip directiu del centre, el professorat participant en els diversos nivells organitzatius, l’alumnat a través de les tutories i la coordinació de delegats i delegades i el consell d’escola.

L’Avaluació externa del P.E. de Centre l’ha de portar a terme la inspecció comptant amb la col.laboració del personal tècnic de l’administració autonòmica i local que participi en el P.E.

1 comentari:

FILO ha dit...

Només puc dir que em trec el barret davant el teu bloc.Encara no ho he llegit tot.Et fa res si el passo a la meva filla. Ella també es professora del IES de Maçanet de la Selva. Una abraçada. Filo