dijous, 2 de maig del 2013

Ni drets funcionarials sense límits ni nomenament de les plantilles per les direccions dels centres

Fa temps vaig escriure sobre els recursos humans dels centres, utilitzant un concepte que s’havia posat de moda per parlar de l’equip de mestres o de professorat dels centres educatius: recursos humans. Ara que s’han fet públiques les intencions del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya sobre la provisió de places dels centres, recupero l’escrit per actualitzar-lo i tornar a plantejar les meves posicions al respecte.

Les intencions del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de deixar a les direccions dels centres la potestat d’elecció dels mestres o del professorat per a cobrir un 50% de les places, és un abandó de responsabilitats. Mostrar-ho com a una característica de l’autonomia de centres és, com a mínim, hipòcrita.
Aquest és un altre concepte fetitxe que sembla que posant-lo per escrit, negre sobre blanc, ja n’hi ha prou per fer-lo real. No, no és real, ans al contrari. Els centres cada vegada han tingut menys autonomia, cada vegada se’ls ha obligat a fer tasques més burocràtiques i més allunyades de les seves propostes reals i han estat més castigats amb menys recursos per al seu funcionament “autònom”, per no parlar dels sous dels professionals, retallats un any sí i un altre també.

Si parlem seriosament de les plantilles de mestres i professorat dels centres, segons el meu punt de vista, haurem de tenir present aquestes consideracions:

- El Departament d’Ensenyament ha de portar a terme, junt amb els Consells escolars i els Consells de zona (si no existeixen s’haurien de crear), una validació i un reconeixement de tots els Projectes Educatius de Centre (PEC) i de Zona (PEZ) que funcionen, i ha d’establir amb cada centre i amb cada zona un compromís mutu per al desenvolupament dels projectes, concretant quins són els mitjans necessaris per a portar-los a terme i quins seran els models i els períodes d’avaluació

- L'equip docent haurà de ser l’adequat en nombre i qualitat. Partint dels equips actuals, i d'acord amb les necessitats que facin falta, s’han de definir les funcions necessàries per al desenvolupament del PEC que han de ser cobertes pels professionals del centre: funcions docents, d’especialitat, de serveis educatius, de coordinació, de gestió i de direcció, de manera que cada mestre o professor tingui ben especificades les seves responsabilitats i el seu horari per a desenvolupar-les. Tot l’equip de mestres i professorat ha de ser corresponsable de la realització del PEC.

- El professorat nou que hagi d’ocupar plaça en un centre haurà de conèixer prèviament el PEC i el PEZ, per tal de poder exercir la seva tasca amb garanties de qualitat. La dotació de professorat als centres es farà pels conductes de concurs general de places pel funcionariat, de nomenaments públics pel professorat interí i substitut i de comissions de serveis per aquelles places que puguin proposar els equips directius. En les llistes de vacants de tots els casos caldrà que s’especifiquin el nom, les característiques de cada centre i les funcions que s’han de cobrir.
L’adquisició de la plaça suposarà pel nou docent una acceptació del funcionament del centre segons el PEC, de les responsabilitats que haurà de portar a terme, així com de la formació permanent que haurà de seguir en horari laboral en el mateix centre o a fora i que l’Administració garantirà.